Robimy oszczędności w firmie – wskazówki

oszczędzanie świneczka

Wiele wskazuje na to, że rok 2022 nauczy nas wszystkich oszczędności. O ile jednak szukanie ich w domowym budżecie jest zadaniem możliwym do wykonania, o tyle oszczędności w firmie z pewnością zasługują na miano zagadnienia kontrowersyjnego. Nietrudno się domyślić, że najbardziej naturalnym sposobem na rozwiązanie problemu zbyt dużych wydatków, jest polityka zwolnień. Dla nikogo z pewnością zaskoczeniem nie będzie jednak również to, że wspomniana polityka może być określana mianem krótkowzrocznej. Jak zatem przeprowadzić oszczędności w firmie, a jednocześnie nie zachwiać jej pozycją?

Po pierwsze – przeanalizuj budżet

Nie ma jednej skutecznej metody oszczędzania, o której można powiedzieć, że sprawia się bez względu na okoliczności i można ją zastosować w każdej firmie. Wynika to przede wszystkim z tego, że każdy podmiot rozwija się nieco inaczej. Bez względu jednak na to, jaka jest wielkość przedsiębiorstwa i w jakiej branży działa, oszczędzanie należy rozpocząć od przygotowania i starannej analizy firmowego budżetu. Często już jego rzetelne opracowanie zwraca uwagę na problemy, z jakimi zmaga się przedsiębiorstwo. Gdy zaś wiemy, na co wydawane są największe pieniądze, możemy zacząć zastanawiać się nad tym, co zrobić, aby ograniczyć niepotrzebne wydatki.

Po drugie – szukaj oszczędności wybierając darmowe rozwiązania informatyczne

Trudno dziś o firmę, która nie korzystałaby z oprogramowania komputerowego. Trudno też o taką, która mogłaby z niego zrezygnować nie obawiając się o to, że decyzja taka osłabi jej wydajność. Czy jednak konieczność korzystania z dziesiątek programów jest tym samym, co wymóg korzystania z płatnego oprogramowania? W pewnych okolicznościach wydanie pieniędzy na oprogramowanie jest jedyną słuszną decyzją. Nie zawsze musi tak jednak być. Istnieją dziesiątki programów, z których można korzystać za darmo lub jedynie za niewielką opłatą także prowadząc działalność gospodarczą. Wspierając lokalne podmioty zamiast informatycznych gigantów można zresztą liczyć również na to, że wejdzie się w posiadanie oprogramowania lepiej dopasowanego do konkretnych potrzeb danego podmiotu.

Po trzecie – pomyśl o outsourcingu

Outsourcing definiowany jako przekazywanie określonych zadań podmiotom znajdującym się na zewnątrz firmy kojarzy się z rozwiązaniem skierowanym przede wszystkim do większych firm. Tymczasem okazuje się, że mniejsze podmioty również mogą korzystać z niego ciesząc się z dużych zysków jakie generuje taka praktyka. Zewnętrzna firma często jest bardziej opłacalna niż pracownik na etacie choćby dlatego, że specjalizuje się w rozwiązywaniu szerokiego spektrum spraw. Co więcej, zwykle na rynku mamy do czynienia z podmiotami wprowadzającymi dodatkowe zabezpieczenie świadczonych przez siebie usług. Podmioty te znane są choćby z tego, że ich pracownicy posiadają ubezpieczenie OC. Outsourcing kojarzy się przede wszystkim z szeroko rozumianymi usługami z zakresu księgowości. Rozwiązanie to jest jednak atrakcyjne także wówczas, gdy myśli się o nim w odniesieniu do marketingu, IT oraz administracji.

praca na sprzęcie używanym

Po czwarte – nie bój się używanego sprzętu

Propozycja, aby korzystać z używanego sprzętu zwykle nie jest przyjmowana z zainteresowaniem. Tymczasem wiele osób zdaje się nie dostrzegać tego, że słowo „używany” nie jest wcale synonimem słowa „gorszy”. Bardzo często mamy do czynienia z rozwiązaniami nie tylko świetnymi jakościowo, ale i objętymi gwarancją. Nie bez znaczenia jest i to, że ich cena może być nawet kilka razy niższa niż cena nowego sprzętu. Doskonałym przykładem może być w tym kontekście używany komputer lub używany telefon dla nowego pracownika. Propozycja ta jest szczególnie atrakcyjna, jeśli wspomniane sprzęty nie będą najważniejszymi narzędziami pracy danej osoby. Doskonałymi przykładami rozwiązań, które, choć używane, zasługują na miano niezawodnych są choćby meble do biura i magazynu, podstawowe wyposażenie biura, a przede wszystkim – firmowe samochody. Warto zastanowić się także nad używanym sprzętem komputerowym, w tym zwłaszcza nad monitorami.

Po piąte – korzystaj z zamienników

Zamienniki, kto nie słyszał tego słowa, chyba każdy, kto nigdy nie miał do czynienia z optymalizacją kosztów w przedsiębiorstwie. Zamiennikami można istotnie zmniejszyć koszty funkcjonowania firmy. Wyjaśnimy to na przykładzie zamienników do drukarek. Koszt jednego tonera do drukarki może wynieść w okolicach 250 złotych, tymczasem korzystając z tańszych produktów czyli zamienników, możemy koszty zbić nawet o połowę, a czasem jeśli skorzystamy z najtańszych na rynku zamienników, oszczędności mogą być jeszcze większe. Jednak korzystając z najtańszych produktów warto mieć na uwadze renomę sprzedawcy, ponieważ na niektórych aukcjach sprzedaje się produkty o wątpliwej reputacji, które mogą zrobić więcej złego niż dobrego. Aby nie ryzykować za bardzo warto decydować się na zakup zamienników w sklepie internetowym, który na rynku istnieje już od dłuższego czasu i który w sposób jasny przekazuje informacje o dostępnej ofercie, zakresie gwarancji.